Elfogadták az új sportrendeletet

Szerdai ülésén a berényi képviselő-testület elfogadta a város sportéletét, annak finanszírozását meghatározó rendeletet. Juhász Dániel alpolgármester szerint az egyik kiemelt cél az egyesületek támogatási rendszerének tisztázása. Elmondta, hogy ezentúl a pénzek nagy részét pályázati úton kívánják elosztani. Kiemelten kezelik a diák- és az utánpótlás sportokat.

Az elbírálás során figyelembe veszik, az adott sporttevékenységet rendszeresen űzők számát, különösen az igazolt sportolók számát, a sportszervezet képzett edzőinek számát és végzettségük fokát, a sportszervezet tagdíjbevételét, a sportszervezet átlátható, ellenőrizhető, törvényes gazdálkodását, stb... Az is elhangzott, hogy az eddigi rendelet átalakítása olyan mértékű lett volna, hogy célszerűbb volt inkább egy új rendeletet alkotni és a jelenlegit hatályon kívül helyezni.


Az alábbiakban a 13 igen szavazattal elfogadott rendelet fontosabb paragrafusait tesszük közzé:



5. A sporttámogatás mértéke, biztosításának feltételei, a támogatás formái


5. §

(1) A Képviselő-testület a helyi sport közvetlen és közvetett támogatására fordított összeg nagyságát anyagi tehervállaló képességére figyelemmel az éves költségvetési rendeletében határozza meg.
(2) A Képviselő-testület és a Humán Erőforrás Bizottság (továbbiakban:)Bizottság) törekszik arra, hogy növelje az éves sporttámogatásokon belül a diák és szabadidősport támogatási arányait.

6. §

(1) A Bizottságnak a helyi sportszervezetek önkormányzati sporttámogatásának odaítélésekor az alábbi szempontokra kiemelten kell figyelemmel lennie:

a) a sportszervezet utánpótlás-nevelés területén végzett tevékenységére, az utánpótlás-nevelés színvonalára, mind mennyiségi (rendszeresen sportolók és az igazolt sportolók száma), mind a minőségi (elért versenysport eredmények) szempontból,
b) az adott sporttevékenységet rendszeresen űzők számára, különösen az igazolt sportolók számára,
c) a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény alapján kapott, a látvány-csapatsportok sportszervezetei részére adott támogatás arányára,
d) a sportszervezet képzett edzőinek számára és végzettségük fokára,
e) a sportszervezet tagdíjbevételére,
f) a sportszervezet átlátható, ellenőrizhető, törvényes gazdálkodására,
g) a sportszervezet sportstatisztikai mutatóira és ezek szolgáltatására a város számára,
h) a helyi sporttal foglalkozó önkormányzati programokon való részvételre,
i) a sportot népszerűsítő, arról informáló önkormányzati kezdeményezéseken történő részvételre.

(2) Versenysport, élsport területén az önkormányzat kizárólag az Országos Sportági Szakszövetség versenyrendszerében részt vevő csapatokat, egyéni sportolókat foglalkoztató sportszervezeteket támogatja.

(3) Az éves költségvetési rendeletben a Bizottsághoz rendelt sporttámogatási összegek legalább 70%-át kizárólag pályázat útján ítéli oda a Bizottság az érvényesen pályázó sportszervezeteknek. A fennmaradó részt a Bizottság egyedi kérelem alapján használhatja fel.

(4) A tárgyévi költségvetés kihirdetését követő hónap 15. napjáig a Bizottság kiírja a sportszervezetek részére a működési támogatással kapcsolatos pályázatot. A pályázat beadási határideje a megjelenést követő legalább 15, legfeljebb 30 nap.

(5) Sportrendezvény szervezésének támogatásával kapcsolatos pályázatot a Bizottság évente két részletben írhatja ki. A tárgyévi költségvetés kihirdetését követő hónap 15. napjáig a Bizottság kiírja a sportszervezetek részére a sportrendezvény szervezésének támogatásával kapcsolatos első pályázatot. A második pályázat kiírási határideje augusztus 31. napja. A pályázat beadási határideje a megjelenést követő legalább 15, legfeljebb 30 nap.

(6) Az önkormányzati forrásból nyújtott támogatás folyósítása a sportszervezetekkel kötendő támogatási megállapodás szerint történik.

(7) A támogatási megállapodást az Önkormányzat nevében a polgármester köti meg.

(8) Nem részesülhet önkormányzati támogatásban az a sportszervezet:

a) aki benyújtott pályázatában, a támogatási szerződésben, a támogatási szerződés teljesítéséről szóló beszámolóban vagy pénzügyi elszámolásban megtévesztő vagy valótlan adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett,
b) akit a Bizottság az a) pont megsértése miatt a 7.§ (11) szerint a támogatási rendszerből kizárt a kizárás időtartama alatt,
c) akivel szemben a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvényben foglalt összeférhetetlenségi ok , vagy érintettség áll fenn, és ezen körülmény közzétételét a törvény szerint határidőben nem kezdeményezi,
d) akinek helyi adó tartozása van,
e) akinek bírósági nyilvántartásból való törlését az ügyészség kezdeményezte;
f) aki nem felel meg az államháztartásról szóló törvényben meghatározott rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének ,
g) akinek az önkormányzat felé korábbi támogatásból származó, lejárt határidejű elszámolási vagy visszafizetési kötelezettsége van,
h) aki a támogatási szerződés megkötésének feltételeként meghatározott nyilatkozatokat nem teszi meg, dokumentumokat nem nyújtja be, vagy a megtett nyilatkozatát visszavonja,
i) akinek a támogató által meghatározott legalább 30%-os saját forrás nem áll rendelkezésére, továbbá azt nem igazolja, vagy arról nem nyilatkozik.


6. A támogatás formái, odaítélésének feltételei


7. §

(1) A költségvetési rendeletben számára meghatározott összegből, átruházott hatáskörben a 6.§ figyelembe vételével a Bizottság dönti el a sportszervezetek támogatásának mértékét, módját, ezen belül:

a) pályázati rendszer keretében a Jászberényben bejegyzett székhellyel rendelkező sportszervezetek működési, sportlétesítmény használati és sportrendezvény szervezésének támogatásában részesülhetnek,
b) kérelem alapján a jászberényi diák és szabadidő sportszervezetek sportlétesítmény használati, sportrendezvény támogatásban részesülhetnek.
c) kivételes kérelem alapján a sportszervezetek olyan sportrendezvényen való részvételének támogatására, sportrendezvény szervezésére, vagy egyéb célra részesülhetnek támogatásban, melyet rajtuk kívülálló okok miatt a pályázat benyújtási határidejének lejártáig előre nem láthattak. Az éves költségvetési rendeletben a Bizottsághoz rendelt „Sportfeladatokra” elnevezésű keret összegének legfeljebb 10%-át használhatja fel a Bizottság ilyen formában.

(2) A sportszervezet által pályázati úton elnyerhető működési és sportrendezvény támogatás mértéke nem haladhatja meg

a) működési támogatás esetén a sportszervezet éves költségvetésének 70 %-át,
b) sportrendezvény szervezésének támogatása esetén a rendezvény összköltségének 75%-át.

(3) Az (1) b) szerinti sportrendezvény támogatás nem haladhatja meg a rendezvényen való részvétel teljes költségének 90%-át.

(4) Az (1) c) szerinti támogatás nem haladhatja meg a rendezvényen való részvétel teljes költségének 70%-át.

(5) A működési támogatás kizárólag az alábbi célokra használható fel: Sportlétesítmény használat (bérleti díj), versenyen való részvétellel összefüggő utazási költség, sportverseny nevezési díj, sportképviselet díj, biztosítási díj, sportolók részére sportfelszerelés, sporteszköz, sportruházat vásárlásának költsége, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíj, sportmarketing költségek, sportszakember képzés, sportorvosi, játékvezetői költségek, versenydíjak, versenyrendezéssel kapcsolatos költségek, technikai feltételek biztosítása.

(6) A sportrendezvény szervezésének támogatása kizárólag az alábbi célokra használható fel: Létesítmény használat (bérleti díjra), sportképviselet díj, biztosítási díj, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíj, sportorvosi, játékvezetői költségek, versenydíjak, versenyrendezéssel kapcsolatos költségek, technikai feltételek biztosítása és rendezvénnyel kapcsolatos marketing célok.

(7) Az (1) c) szerinti támogatás versenyen való részvétellel összefüggő utazás költségére, sportverseny nevezési díjára, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíjra, versenydíjakra használható fel.

(8) A működési támogatással összefüggő pályázaton sportolók részére sportfelszerelés, sporteszköz, sportruházat vásárlása céljára elnyert támogatási összeg ,a számlával igazolt vételár 50%-ig számolható el.

(9) A támogatásban részesítetteket az e rendeletben és a támogatási szerződésben rögzítettek szerint éves pénzügyi elszámolási és szakmai beszámolási kötelezettség terheli a támogatási évre vonatkozó teljes költségvetésük vonatkozásában.

(10) Amennyiben az önkormányzati támogatás meghaladja a (2)-(4) szerinti mértéket, a támogatottnak a pénzügyi beszámoló benyújtását követő 30 napon belül vissza kell fizetnie az Önkormányzat részére a támogatás és a (2)-(4) bekezdésekben foglalt önerő mértéke közti különbözetet.

(11) Amennyiben a sportszervezet az önkormányzati sporttámogatást a támogatási szerződéstől eltérően, azt megsértve, azzal ellentétesen használja fel, a sportszervezetnek a támogatási rendszerből történő kizárásáról, a kizárás időtartamáról és a támogatás vagy annak egy meghatározott részének visszafizetéséről a Polgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a Bizottság dönt.

(12) Az Önkormányzat –a Polgármesteri Hivatal útján – jogosult a támogatás rendeltetésszerű és szerződésszerű felhasználását bármikor ellenőrizni. A támogatott köteles az ellenőrzést tűrni, és az annak gyakorlásához szükséges feltételeket biztosítani, így különösen a támogatás rendeltetésszerű és szerződésszerű felhasználását igazoló iratokba, nyilvántartásokba történő betekintést – az ellenőrzés eredményességéhez szükséges mértékben – lehetővé tenni.

7. Sportlétesítmények igénybevétele

8. §

(1) Önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményeket a sportszervezetek bérleti díjért és a Bizottság által pályázati úton elosztott Sportlétesítmények használati díja keret terhére vehetik igénybe. A sportlétesítmények bármilyen jellegű igénybevételének feltétele a fenntartóval vagy üzemeltetővel kötött bérleti szerződés.

(2) Jászberényben működő bejegyzett sportszervezetek önkormányzati tulajdonú sportlétesítményeket az üzemeltető által megállapított kedvezményes bérleti díjért vehetik igénybe.

(3) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény alapján a tárgyévben támogatásban részesült látvány-csapatsportok sportszervezetei nem részesülhetnek támogatásban az (1) bekezdés szerinti Sportlétesítmények használati díja keretből és részükre az üzemeltető a (2) bekezdés szerinti kedvezményes sportlétesítmény bérleti díjat nem állapíthatja meg.

(4) Önkormányzati tulajdonú sportlétesítmény igénybevételi jogosultságát az üzemeltető bérleti díj tartozás esetén felfüggesztheti vagy megtagadhatja.

(5) Az iskolai sportcsarnokok, tornatermek iskolai tanítási napokon az iskola által meghatározott – nem intézményi kezelésben lévő létesítmények esetén az üzemeltetővel egyeztetett - időpontig az iskolai és diáksport céljára térítésmentesen vehetők igénybe.

(6) Évente 4 alkalommal az önkormányzati tulajdonú létesítmények közül, az üzemeltető az általa és a Bizottság által közösen meghatározott időpontban és létesítmények vonatkozásában a sportkoncepcióban célként megfogalmazott „nyitott pályák akció” keretében térítésmentesen biztosít sportlétesítmény használatot Jászberény város lakossága részére.